Invulling hub en plein MFC Siddeburen wordt ontworpen door leerlingen

Donderdag 5 september presenteerden de leerlingen van klas 1 van de Rutger Kopland School in Siddeburen hun ontwerp voor de invulling van het plein van het multifunctioneel centrum (MFC) in Siddeburen, dat tevens dienst doet als reishub.

De eerstejaars leerlingen zijn nog maar net gestart op hun nieuwe school. Een nieuwe omgeving, nieuwe docenten en klasgenoten en een lesrooster waarbij je iedere les wisselt van lokaal. Wat ook nieuw is, is dat je als klas gevraagd wordt een plein van het multifunctioneel centrum in Siddeburen te ontwerpen in opdracht van het bestuur van MFC Siddeburen, Biblionet Groningen en de provincie Groningen. Het MFC doet ook dienst als reishub: een plek waar je kunt overstappen van het ene naar en andere vervoermiddel. Een mooie plek waar je op een prettige manier even kunt wachten en een mooie samenwerking in de regio en voor de regio.

De opdracht

Op maandag 2 september bezochten de leerlingen de locatie MFC Siddeburen. Daar kregen ze van Jan Onne Bosman (bestuurslid MFC Siddeburen) en Frans Hamstra (programmamanager hub) de opdracht om na te denken over de functies die het plein volgens hen moet vervullen voor het dorp.

Ideeën uitwerken in videogame Minecraft

In de dagen daarna gaven ze virtueel vorm aan hun ideeën in de videogame Minecraft. Dat deden ze onder leiding van Arnoud Wilpstra van Biblionet Groningen en de docenten Diddy Pijpker, Niels Joostens en Maarten Hoogeveen. Drie groepen leerlingen presenteerden op donderdag 5 september hun ideeën aan de opdrachtgevers en de pers. Deze input nemen de opdrachtgevers mee in het bepalen van het definitieve ontwerp van het plein.

Definitief ontwerp

Tijdens het project leerden de leerlingen overleggen, samenwerken, zich verplaatsen in andere mensen zoals de gebruikers van het plein (‘ik maak een liftje, zodat mensen met een rolstoel makkelijk naar binnen kunnen’), nadenken over infrastructuur (‘de witte strepen van ons zebrapad geven licht als je erop gaat staan’) en het presenteren aan opdrachtgevers. De opdrachtgevers hebben veel ideeën opgedaan voor het definitieve ontwerp. ‘Natuurlijk is een glazen tunnel niet uitvoerbaar, maar jullie hebben ons wel op ideeën gebracht’; zei één van de opdrachtgevers.

De leerlingen kregen complimenten over hoe goed ze met de feedback om konden gaan. Door gebruik te maken van Minecraft konden de opdrachtgevers zich iets voorstellen bij de ideeën voor het plein, zoals de leerlingen ze hadden bedacht.

In en voor de regio

Jongeren worden niet vaak betrokken als het gaat om het inrichten van gebieden. In Siddeburen gebeurt dit op initiatief van Biblionet Groningen en de provincie Groningen wel. Jongeren hebben waardevolle ideeën en zijn immers de gebruikers van het MFC en de reishub van nu en in de toekomst. Biblionet Groningen en de Rutger Kopland School zetten met dit project in op digitale geletterdheid. Jongeren gaan op zoek naar informatie, doen onderzoek ter plekke, praten met experts en zetten hun ideeën om in een digitaal ontwerp. Daarbij moeten ze creatief zijn, goed samenwerken en hun oplossing kunnen pitchen.

Reishub

Een hub is een plek waar je kunt overstappen van het ene naar en andere vervoermiddel. Een mooie plek waar je op een prettige manier even kunt wachten. Er komen reizigers, bezoekers en passanten samen op een hub. Dat biedt volop mogelijkheden voor (lokale) ondernemers, instanties en overheden. Ook hier kan Biblionet van betekenis zijn. In het MFC komt een bibliotheek, waar je lekker kan lezen terwijl je wacht, een boek leent met de provinciale pas, een e-book op je e-reader zet voor onderweg of de nieuwste tijdschriften op je eigen device zet. Biblionet is er klaar voor!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Plan je reis

Plan je reis op www.9292.nl

Via 9292.nl plant u eenvoudig een reis met het openbaar vervoer. De website helpt u uw route van a naar b te plannen. Daarnaast kunt u ook zien wat de reis kost en of er storingen zijn in het openbaar vervoer.

Plan mijn reis

Hubtaxi

De hubtaxi is bedoeld voor diegene die niet per fiets, te voet of op een andere manier naar de dichtstbijzijnde hub kan reizen.

Meer informatie